Wszystko o zdrowej diecie. Dieta dla Ciebie. Jaka powinna być Twoja dieta?
Blog > Komentarze do wpisu

Witaminki - Aaaaaaaaaaaaaaaa

Zatem zaczynamy z witaminą A.

witamina AWitamina ta należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Skutki jej niedoboru znane były już w starożytnym Egipcie, Grecji oraz Rzymie i określane były nazwą kurza ślepota lub ślepota zmierzchowa. Chorobę tę leczono podając gotowaną lub surową wątrobę. Dopiero na przełomie XIX i XX wieku udało się ustalić związek pomiędzy nieprawidłowym odżywianiem a rozwojem kurzej ślepoty (Dariusz. Włodarek: Dietetyka. Warszawa: Wydawnictwo Format-AB, 2005). 

Witamina A pomaga w formowaniu się i utrzymywaniu w zdrowiu zębów, szkieletu, tkanek miękkich, błon śluzowych i skóry. Znana jest także jako "producent" pigmentu w siatkówce (retina) oka.

Witamina A przyczynia się do dobrego widzenia, zwłaszcza przy małej ilości światła. Wspomaga także reprodukcję oraz karmienie piersią.

Witamina A wspiera system immunologicznym, tym samym wpływając pozytywnie na naszą odporność (wzmacnia funkcję białych krwinek).

Retinol jest aktywną formą witaminy A. W największej ilości można go spotkać w wątrobie zwierzęcej oraz w pełnym mleku.

W żynności roślinnej istnieją ciemne barwniki zwane karotenoidami, które przekształcają się w postać witaminy A. Jednym z takich karotenoidów jest beta-karoten. Jest on antyoksydantem. Antyoksydanty chronią komórki przed zniszczeniem przez niestabilne substancje zwane wolnymi rodnikami. Według teorii profesora University of Nebraska College of Medicine, doktora Denhama Harmana, przyczyniają się one do wczesnego starzenia się. Początkowo (lata 50. XX wieku) teoria Harmana spotkała się ze znikomym zainteresowaniem, później stała się jednak podstawą badań nad chorobami cywilizacyjnymi, z włączeniem chorób rakowych i AIDS.

GDZIE ZNAJDUJE SIĘ WITAMINA A?

Witamina A pochodzi głównie ze źródeł zwierzęcych takich jak jaja, mięso, mleko, sery, śmietana, wątroba, nerki, dorsz, halibut i olej z ryb. Niemniej jednak wszystkie z wymienionych źródeł (poza odtłuszczonym mlekiem) posiadają ogromne ilości wysokonasyconych tłuszczy i cholesterolu, co jest niekorzystne dla zdrowia.

Dlatego o wiele bardziej korzystne jest czerpanie witaminy A poprzez beta-karoteny, znajdujące się obficie w marchwi, dynii, słodkich ziemniakach, kabaczkach, melonach, różowym grejpfrucie, morelach, brokułach, szpinaku i w większości ciemnozielonych, liściastych warzyw. Im bardziej intensywny kolor owocu lub warzywa, tym większa zawartość beta-karotenu. Wspomniane warzywa i owoce nie zawierają tłuszczy i cholesterolu.

JAKIE OBJAWY MOGĄ WSKAZAĆ NA POTRZEBĘ WIĘKSZEJ ILOŚCI WITAMINY A?

* częste infekcje wirusowe,

* kurza ślepota,

* gęsia skórka na rękach i nogach.

SZCZEGÓLNE ZASTOSOWANIE

Witamina A jest szczególnie potrzebna przy zapobieganiu, ale także leczeniu następujących chorób:

* trądzik,

* AIDS,

* alkoholizm,

* atopowe zapalenie skóry,

* zaćma,

* dysplazja szyjki macicy,

* cukrzyca,

* wysychające oczy,

* mastopatia,

* rogowacenie naskórka,

* choroby jelit,

* mięsaki Kaposiego,

* leukoplakia,

* zapalenie kości i stawów,

* zapalenie ucha środkowego,

* słabe widzenie,

* łuszczyca,

* choroby tarczycy,

* owrzodzenia,

* zapalenia pochwy,

* żylaki,

* infekcje wirusowe.

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A osób dorosłych wynosi około 700 μg (mikrogramów); może ono w całości być zaspokajane przez beta-karoten. Ilość beta-karotenu potrzebna do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na wit. A zawarta jest w ok. 50 g świeżej, surowej marchwi. Zapotrzebowanie to nieco większe jest u kobiet ciężarnych, zaś u małych dzieci jest ono nieco mniejsze. Bardziej szczegółowe dane:

Grupy ludności Witamina A
Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień] Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [µg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 300 600
Dzieci 4-8 lat 400 900
Chłopcy 9-13 lat 600 1700
Młodzież męska 14-18 lat 900 2800
Mężczyźni 19-30 lat 900 3000
Mężczyźni 31-50 lat 900 3000
Mężczyźni 50-70 lat 900 3000
Mężczyźni powyżej 70 lat 900 3000
Dziewczęta 9-13 lat 600 1700
Młodzież żeńska 14-18 lat 700 2800
Kobiety 19-30 lat 700 3000
Kobiety 31-50 lat 700 3000
Kobiety 50-70 lat 700 3000
Kobiety powyżej 70 lat 700 3000
Kobiety ciężarne do 18 lat 750 2800
Kobiety ciężarne 19-30 lat 770 3000
Kobiety ciężarne 31-50 lat 770 3000
Kobiety karmiące do 18 lat 1200 2800
Kobiety karmiące 19-30 lat 1300 3000
Kobiety karmiące 31-50 lat 1300 3000

(źródło tabeli: http://www.zdrowie-witaminy.pl/witamina-a-retinol/zapotrzebowanie.html)

 

ZOBACZ TAKŻE:

http://wlasciwadieta.blox.pl/2011/06/Witaminki.html

sobota, 04 czerwca 2011, skutecznadieta
Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach? Zamów newsletter. Kliknij na skrzynkę pocztową w prawej szpalcie bloga.

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
zdrowie-witaminy
2013/11/26 14:09:03
o tak, faktycznie na wiele elementów ma wpływ ta witamina ...
Trzeba będzie baczniej zwrócić na to uwagę.